Den 16 december 1883 fick Gottlieb Daimler patent på en glödrörständning. Detta patent
gjorde det möjligt att tillverka högvarviga motorer (600-800 varv per minut). Den tidigare
använda flamtändningen klarade bara ca 200 varv per minut.
Bilden visar en motor med glödrörständning och hur glödröret G sitter förenat med kompressionsrummet.
Brännaren M kunde använda samma bränsle som motorn t ex gas, bensin eller fotogen. Vid fotogen användes
tändskålen S för förvärmning. Bränslet till brännaren kom in genom röret B och lågan reglerades med
skruven R. För att lågan inte skulle blåsas ut, omgavs den av en skorsten. Brännaren kunde ibland
också bestå av en vanlig blåslampa.
I sanningens namn skall sägas att amerikanen Alfred Drake använde glödrörständning på
en gasmotor som han visade i New York City redan 1855. Daimler var dock först att använda
glödrörständningen på kommersiellt användbara motorer.
Glödröret som var tillverkat av porslin, platina, järn eller nickel upphettades med en
gaslågan till glödvärme. Efter varje arbetstakt kvarstannade obrännbar gas i glödröret.
Först vid nästa kompressionsslag sammantrycktes denna obrännbara gas så mycket att den
friska bränsleluftblandningen förmådde nå in till den glödande delen av glödröret,
varvid antändning skedde.
Senare utförande av glödrörständning utfördes så att tändtiden kunde regleras. Detta tillgick så
att lågan kunde flyttas ut mot glödrörets slutna ända, varvid sen tändning erhölls. Flyttades lågan
nära cylinderväggen så erhölls tidig tändning.
Glödrörständning var vanligast på 1880- och 1890-talet men användes på vissa motorer fram till
omkring 1920.
|